Menu

mki@smrzovka.cz

Webové stránky
www.smrzovka.cz

Pěší výlet ze Smržovky na rozhlednu Černá Studnice a kolem sáňkařské dráhy zpět.

Průběh trasy:
Smržovka, železniční nádraží * Nová Mýtina * Berany * Černá Studnice * Smržovka, nádraží

Popis trasy:
Od hlavního nádraží ve Smržovce se vydáme po značené modré trase na jih ke kostelu sv. Archanděla Michaela. Odtud pokračujeme podél Breuerova pramenu a vystoupáme okolo sáňkařské dráhy na Novou Mýtinu. Zde odbočíme vlevo a dál do sedla Berany, stále po modré. Na Beranech odbočíme vpravo a dojdeme hřebenovou cestou na západní část Černostudničního hřbetu, Černou Studnici. Od rozhledny na jejím vrcholu se vracíme do Smržovky podél pramenů Nisy, odtud po zelené zpět na nádraží.

Smržovka
Město založené podle Smržovského potoka v 16. století, převážně textilní a sklářský průmysl. Dodnes tradiční výroba bižuterie a hutního skla. Technickou památkou je impozantní železniční most. Další dominantou města je kostel sv. Archanděla Michaela. Navštívit zde můžete tři muzea: místní historie, obrněné techniky a panenek. Město je známé tradičním zázemím českého sáňkářského sportu.

Černá Studnice
Nejvyšší vrchol (869 m n. m.) Černostudničního hřbetu s 26 m vysokou kamennou rozhlednou z r. 1905 a s turistickou chatou. Na hřbetu četné vypreparované skalní útvary ze žuly. V lomu mezi blízkými obcemi Horní a Dolní Černou Studnicí se láme tzv. „tanvaldská“ žula. Doporučujeme hřebenový výlet přes Vrchůru a Muchov na vyhlídku Terezínka nebo k nedaleké sáňkařské dráze nad Smržovou.

Pramen Nisy
Parkově upravené okolí hlavního pramene najdeme na východním okraji Nové Vsi. Pramen je výchozím místem mezinárodní cyklostezky Nisa - Odra.

Muzeum obrněné techniky
Smržovské muzeum nabízí více než 30 exponátů obrněné techniky, umístěné v zastřešených halách. Na volné ploše muzea ukázky bojových operací, možnost projížděk pro návštěvníky, otevřeno sobota, neděle.

Vyhlídka Finkenstein
Skalní vyhlídka severně od nádraží, pojmenovaná po smržovském průmyslníkovi. Pěkný výhled na Smržovku a Černostudniční hřeben. Výskyt největších skalních hrnců v Jizerských horách, nejznámější Čertova studánka.