Menu

Proti proudu Černé Desné na Novinu

Desná / Turistické trasy, naučné stezky

Webové stránky

Výlet přes desenské kopce za krásami vodních toků v malebném okolí obce Desná.

"PROTI PROUDU ČERNÉ DESNÉ NA NOVINU "

Typ výletu : pěší ( není vhodný pro kočárky )

Délka výletu : 11,5 km

Trasa výletu začíná u vlakové zastávky Desná-Riedelova vila a pokračuje kolem budovy Riedelovy vily. Dále vede po zeleně značené turistické trase části naučné stezky Riedelova vila-Riedelova hrobka přes lokalitu Parlament k Riedelově hrobce, kolem kulturního domu Sklář až do Heleštejnu. Odtud po červeně značené turistické trase podél vodopádů na Černé Desné dojdete k přehradní nádrži Souš.

Od parkoviště na Souši se vydáte po modře značené turistické trase k přístřešku Na Novině, blízko něhož se nachází kaplička, dál směrem na Sovín až k Sokolské chatě. Tam zabočíte vpravo a pokračujete Výletní ulicí k říčce Bílá Desná, která je zajímavá soustavou 48 kaskád.

Dále půjdete ulicí Na Malé Straně ke skokanským můstkům. Dojdete na ulici Údolní, zabočíte doleva a pokračujete směrem do centra města kolem Karnethova mlýna k památnému balvanu, pomníku katastrofy na Bílé Desné z roku 1916. Cestou budete míjet římskokatolický kostel nanebevzetí Panny Marie, kino Alfa a za ním již odbočíte směrem k desenskému nádraží.

Riedelova vila

Budova patří k architektonickým skvostům města Desná. Postavit ji nechal podle vzoru reprezentačních severoitalských sídel v letech 1893-1894 Josef Riedel ml. (syn sklářského krále Josefa Riedela st.) pro svou ženu Paulu.

Riedelova hrobka

Byla postavena v letech 1889-1890. Vybudovat ji nechal Wilhelm Riedel pro svého otce Josefa Riedela staršího

Vodopády na Černé Desné

Vodopády na Černé Desné byly 1. července 2013 vyhlášeny přírodní památkou Jizerských hor. Koryto Černé Desné je plné typických peřejí, kaskád, kotlů a větších či menších vodopádů.

Souš

Přehradní nádrž Souš byla na Černé Desné postavena v letech 1912-1915, dnes slouží jako zásobárna pitné vody pro Jablonecko.

Kaskády na Bílé Desné

Po protržení přehrady na Bílé Desné původní koryto středního a dolního toku Bílé Desné prakticky neexistovalo. Bylo vytvořeno koryto nové. Jeho sklon byl stabilizován kaskádou 48 kamennými stupni, které jsou očíslovány směrem od soutoku Černé a Bílé Desné.

Skokanské Můstky

Skoky v Desné mají dlouhou tradici. Každoročně se tu konají Mistrovství ČR a Republikový kvalifikační závod žactva ve skocích na lyžích a severské kombinaci.

Památný balvan

Památník připomínající katastrofu z roku 1916, kdy se protrhla hráz přehrady vybudované na Bílé Desné, stojí u Karnethova mostu. Tento třítunový balvan byl přivalen běsnícím živlem do údolí a stal se pomníkem s pamětní deskou, která informuje o děsivé události.

Datum vložení: 18. 10. 2021 22:26
Datum poslední aktualizace: 18. 10. 2021 22:26
Autor: Správce Webu

Volný čas

Nabídka

Nabídka kanceláře Centra společných služeb Mikroregionu Tanvaldsko

Jsme zapojeni v projektu Stednědobý plán rozvoje sociálních služeb v MT

Kalendář

Mikroregion Tanvaldsko

​​

Kancelář

MěÚ Smržovka náměstí T. G. Masaryka 600, 468 51 Smržovka (1. patro)